Waarom je moet minderen met vlees

Hi!

Vandaag bespreek ik waarom je moet minderen met  vlees. Bij mij is dit geleidelijk aan gegaan. Ik ben iemand die niet gek is op gehakt, dus dat at ik al bijna niet. Toen begon vlees mij steeds minder en minder te smaken, maar kip daar was ik nog gek op! Maar sinds een jaar begint kip mij ook tegen te vallen. Ook omdat ik de laatste tijd zoveel denk aan het milieu en de dieren, smaakt het vlees mij niet meer, wetende dat ik een dier opeet dat voor mij pijn heeft geleden én dat ik het milieu verkloot zo.

Als ik op kot zit tijdens de week, eet ik alleen maar vegetarisch. Als ik thuis kom eet ik ofwel vegetarisch ofwel kip, dus ik kan mezelf geen vegetariër noemen. Eerder een flexitariër. Maar ik voel me mentaal veel beter wetende dat ik in de week niet veel tot geen vlees gegeten heb. Ik doe er goed bij.

Nu, de grote vraag, waarom?

  1. Als je minder rood vlees eet, dan vermindert de kans op darmkanker met 15%. In vlees zitten veel slechte vetten en té veel eiwitten, zo goed is vlees dus niet voor je. Vegetariërs hebben bovendien minder last van hart- en vaatzieken en diabetes. (bron)
  2. Het is beter voor het milieu. Ongeveer 18% de uitstoot van broeikasgassen komt door de enorme veeteelt (akkers voor het vee aanleggen, 40% graan en 80 % soja van over de hele wereld wordt aan vee gevoederd). (bron)
  3. Dit is de hoofdreden waarom ik het doe, het dierenleed.
    – Ken je de term plofkip? Dit zijn kippen die worden vetgemest op een hele kleine oppervlakte met vele andere kippen om na 6 weken zo zwaar te zijn dat ze bijna door hun pootjes ploffen. Vandaar ook de term.
    – Dieren worden als voorwerpen gezien en behandeld.
    – Varkens zitten op elkaar geplet en kunnen zich amper bewegen, en worden ook vetgemest.
    – Koeien worden steeds zwanger gemaakt zodat ze melk geven en kalfjes worden meteen weggehaald van de moeder. (Dit is eerder een reden voor veganisme, maar ik wou hem toch even vermelden)
    – Bespaar  dierenlevens. In een normale levensduur eet de mens gemiddeld 700-1000 dieren. Is dat niet véél te veel?

Over dierenleed kan ik nog enorm lang doorgaan, maar ik raad je eigenlijk aan om de documentaire ‘Earthlings’ te bekijken. Na deze documentaire zal je zo aangedaan zijn, dat je even geen behoefte meer hebt aan vlees. Zelf als ik JOU aanzet al 1 keer per week minder vlees te eten, heb ik voor mijn gevoel al veel bereikt.

Stel dat je nu zegt, dieren zijn niet zo belangrijk voor me. Ikzélf kan dat niet zo goed begrijpen, maar als het zo is, dan is het zo. Zelfs dan kan je het nog voor je eigen gezondheid en het milieu doen. Of ook om het feit dat een dier in principe gelijkwaardig aan een mens staat. Wij hebben gewoon het geluk dat we grotere hersenen hebben en slimmer zijn. Stel je nu eens voor dat koeien de hersenen van een mens hebben en de mens dat van een koe. Zou jij het zo leuk vinden om met allemaal andere mensen op elkaar geplet te worden en steeds gevoederd te worden tot je zo dik staat dat je er bijna aan sterft? En je staat machteloos, want je kunt niet communiceren met de koe omdat je niet slim genoeg bent. Je kan er niet onderuit komen. Je staat letterlijk en figuur vastgeketend. Hoe voelt dat? Volgens mij helemaal niet goed.

Ik heb ook bewust mijn artikel ‘Waarom minderen met vlees’ genoemd in plaats van ‘Waarom vegetariër worden’. Ik wil niemand aanzetten tot nooit meer vlees eten, dat is je eigen keuze. Maar ik vind dat je toch iets moet probéren te veranderen aan hoe de vleesindustrie er nu aan toe gaat. Dat kan je doen door bio-vlees te kopen. Wel duurder, maar denk eens aan het feit dat het varken lekker heeft kunnen modderbaden en genieten van zijn leven in plaats van opgesloten te zitten? Of je kan natuurlijk vleesvervangers of extra groenten kopen. Er is zoveel variatie tegenwoordig. We leven in een wereld waar steeds meer en meer mensen beslissen om vegetariër te worden, waardoor er ook meer vegetarisch voedsel verkocht wordt. Als je op restaurant gaat, is er áltijd wel een vegetarisch gedeelte op het menu. Probeer eens dat te nemen in plaats van vlees.

Vind jij dat je het recht hebt om een dierenleven af te nemen, te laten misbruiken en pijn te doen lijden omdat je toevalliger slimmer bent dan hen, hen lekker vindt, niks om hen geeft en niet eens wil proberen om dat te minderen? Oké, dan vind ik(!) jou egoïstisch. Vanaf het moment dat je me vertelt, dat je iéts probeert. Al is het maar minstens 2x in een maand geen vlees (of vis) te eten, dan krijg je al al mijn respect. Want zoals ik al eerder zei, zó moeilijk is het echt niet.

Kijk, als mens kan je kiezen om je verstand op de goede, ethische manier te gebruiken. Dat is een groot ‘gods’geschenk dat je goed zou moeten benutten. Velen misbruiken het voor geld en er zelf beter door te worden. Dat geschenk hebben dieren niet gekregen en daarom staan wij misschien wel boven dieren, in de pikorde. (Al vind ik dat dier en mens nog steeds gelijkwaardig moeten behandeld worden). Waarom wordt dat geschenk dan niet gebruikt om dieren een goed leven te geven en hen zacht en pijnloos te slachten als we dat kunnen?! Is het niet daarvoor dat we dit geschenk moeten gebruiken? Om de wereld zo goed mogelijk te maken, aangezien we daar de capaciteiten voor hebben.
Vroeger, als oermens, hadden we de opties van vandaag nog niet. Dan konden we niet anders dan de dieren pijn te doen, hun vlees op te eten en hun vacht als jas te gebruiken. Maar nu hebben we zoveel opties.. Vleesvervangers, nepwol, nepleer, sojamelk,.. en toch blijven we maar doorgaan alsof we nog oermens zijn op dat vlak. Dát doet me pijn. Vandaar mijn vraag, minder met vlees. Je kan zoveel veranderen met zo’n kleine aanpassing. Je kan anderen er ook toe aanzetten. Doe je best voor de wereld, geef een reden om extra trots op jezelf te zijn. Geef dieren ook een kans.

Ik wil niet iedereen over dezelfde kam scheren door ‘we’ te gebruiken, maar ik gebruik ‘we’ omdat het overgrote deel van de wereld nog steeds geen écht besef heeft van wat er gebeurt in de vleesindustrie en wat je kan redden door te minderen met vlees.

Heb ik iets veranderd in je gedachten of blijf je gewoon doorgaan alsof wat ik allemaal vertel, niet bestaat? Wat is jouw mening hierover? Ben je vegetariër/veganist en waarom?

5 gedachtes over “Waarom je moet minderen met vlees

  1. marshavw

    Geweldig artikel!! Ik kan niets anders hier over zeggen. Ik zelf ben ook een beetje hypocriet. Ik hou van dieren echt waar, soms meer dan van mensen. Maar ik hou ook echt van vlees, ik probeer het te minderen maar dat lukt niet altijd. 😦 Maar inderdaad ook al zou er vlees geconsumeerd worden, doe het dan op een pijnloze manier.

    Liked by 1 persoon

    1. Al probeer je het, dat is het belangrijkste 🙂 Zolang je niet zonder besef al dat lekkere vlees in je mond steekt, is het goed. Zoals ik al zei, al eet je eens 1x in een week geen vlees, dat is ook al goed! Maak eens een pasta met veel groenten klaar ipv groenten én vlees. In de Albert Heijn hebben ze ook veel lekkere vleesvervangers, zeker eens de moeite waard om uit te proberen!

      Liked by 1 persoon

  2. Wat goed! Ik ben zelf 90% vegan en zo blij met de keuze die ik heb gemaakt. Ik hou heel erg van dieren en wil niet meedoen aan de wrede mishandelingen die aan de orde van de dag zijn in de veeteelt ‘industrie’.

    Liked by 1 persoon

  3. Goed artikel! Ik eet wel vlees, maar ben me er zeker van bewust dat vooral kip en varkensvlees op verschrikkelijke manieren worden geproduceerd. Als ik meer budget zou hebben dan zou ik zeker overstappen op bio-vlees, zeker ook omdat hier geen antibiotica resten in zullen zitten en het daardoor veel gezonder is. Ik ben zeker van plan daarop over te stappen na mijn studie. En iedere dag vlees hoeft van mij ook echt niet.

    Liked by 1 persoon

    1. Dankjewel! Helaas is bio-vlees inderdaad duurder, dus ik snap wel dat het niet lukt om dat iedere dag te eten. En zoals je zelf zegt, vlees is niet iedere dag nodig. Dus extra groenten eten ipv vlees kan je gewoon nu al tijdens je studie doen 🙂 (Als je dat al niet doet)

      Like

Geef een reactie

